Rigtig god rejseleder, sikker og god (Anette).
Turen til Svalbard var ikke min første, selvom det var den første med Rolfs, men jeg fik oplevet mange ting, som jeg slet ikke havde forestillet mig. At komme dertil før solen var stået op efter vinteren var et perfekt tidspunkt, hvor det heller ikke var for koldt længere. Bjergenes og himlens farver ændrede sig hele tiden, og lyset var fabelagtig smukt. Mange i gruppen nåede også at se nordlyset gentagne gange. Ugens program var godt planlagt med nok fritid. Hundeslæde og snescooterkørsel kunne muligvis placeres på forskellige dage, da de havde nogle ligheder. Der var nogle i gruppen, der ikke kunne klare begge dele på samme dag. Højdepunktet for mig var besøget i gletsjeren. Utrolig smuk, stille og spændende. Hidtil har jeg kun været i stand til at gå på toppen af gletsjere, aldrig gået ind i hulerne, der går igennem dem. Det var en klar fordel, at rejselederen Kjell havde boet og arbejdet i Norge. Han kunne fortælle os en masse insidere om norsk kultur, holdninger og traditioner i samfundet. Og om mad og spisevaner med mere. Det var ellers også fascinerende at høre Kjell fortælle med indsigt om ting fra så mange forskellige vidensområder. Jeg satte især pris på præsentationerne af videnskabshistorie og geofysik. Vi lærte meget, ikke kun om Svalbard og Norge, men også om europæisk og international politik og økonomi og om meget andet. Blandt de interessant fortalte fakta kom sjove og mindeværdige anekdoter, der gjorde det hele både underholdende og lærerigt. Et beundringsværdigt lager af viden, i stil med renæssancen, med livserfaringer internationalt, som han elegant deler med veltimet. Derudover har Kjell en rolig og klar stemme, som alle nemt kan høre og forstå. Personalet på hotellet og især på de forskellige ture var meget søde og hjælpsomme. En af dem lyste stærkere end andre, guiden Viggo som viste os rundt i Longyearbyen med bus. Han var meget sympatisk og en utrolig kilde til information og sjove historier, som du kunne have lyttet til hele dagen. Restauranterne på hovedgågaden kræver ikke bustransport. Den lokale øl fra Svalbard bryggeri smagte godt, og de laver overraskende mange varianter. Med tanke på fremtidige ture kan det være godt at forsøge at placere guiden i løbet af dagen, så det stadig er muligt at se alle de besøgte og viste steder. Der var nogle ting, som jeg var forberedt på, men ikke alle havde forventet, f.eks. - behov for indendørssko (du skal tage dine sko af på hotel, bibliotek, museum, kunstgalleri, kirke osv.) - mulighed for at svømme på hotellet (badedragt) - refleks til at gå i landsbyen - information vedr. mellemlanding i Tromsø (ved udgående SAS) Kjell informerede os om reglerne for afgiftsfrit køb og hjalp med at sammenligne priser med Sverige.
Vi bruger vores egne cookies og tredjepartscookies, så vi kan vise dig hjemmesiden og bedre forstå, hvordan du bruger den, så vi kan forbedre de tjenester vi tilbyder.